Duyuru

Türk Yükseköğretiminde Arapça Öğretimi Çalıştayı Düzenlendi

Son Güncelleme Tarihi : 10.04.2017 16:01:07

"TÜRK YÜKSEKÖĞRETİMİNDE ARAPÇA ÖĞRETİMİ ÇALIŞTAYI" DÜZENLENDİ

 

6 Nisan 2017 / Ankara

 

 

YÖK tarihinde ilk kez ülkemizin yükseköğretim kurumlarında yürütülen Arapça öğretimiyle ilgili hususların, sürecin içindeki öğretim elemanları tarafından kapsamlı bir şekilde değerlendirilmesi amacıyla bir çalıştay düzenlendi.

 

Yükseköğretim Kurulu Konferans Salonu'nda gerçekleştirilen "Türk Yükseköğretiminde Arapça Öğretimi Çalıştayı"na YÖK Başkanvekili Prof. Dr. Hasan Mandal ile YÖK Yürütme Kurulu Üyesi ve Çalıştay Düzenleme Kurulu Başkanı Prof. Dr. Rahmi Er'in yanı sıra üniversitelerin İlahiyat-İslami İlimler Fakülteleri ile Arap Dili ve Edebiyatı, Arap Dili Eğitimi, Arap Dili ve Belagati, Arapça Öğretmenliği, Mütercim-Tercümanlık (Arapça) bölümlerinde görev yapan konuyla ilgili akademisyenler katıldı.

 

 

 

 

Üniversitelerdeki Arapça öğretiminin tüm yönleriyle ele alınıp tartışıldığı çalıştayın açılışında YÖK Başkanvekili Prof. Dr. Hasan Mandal ve YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Prof. Dr. Rahmi Er birer konuşma gerçekleştirdi.

 

Prof. Dr. Hasan Mandal, selamlama konuşmasına Türkiye'deki öğrenci sayısının Avrupa'daki birçok ülkenin nüfusundan daha fazla olduğunu ve bunun ülkemiz için önemli bir fırsat olduğunu söyleyerek başladı.

 

Ülkemizde bulunan 182 üniversitede, 7.3 milyon öğrenci ile 150 bini aşkın akademisyenin bulunduğunu vurgulayan Prof. Dr. Mandal, son 2-2,5 yılda yapılmaya çalışılanın yükseköğretimin nicel büyümeden daha çok nitel büyümeye dönüştürülmesi olduğunu ifade ederek, nitel büyüme parametrelerinden birisinin de dil eğitimi olduğunun altını çizdi.

 

 

 

 

Ülkemizdeki uluslararası öğrenci sayısının 100 bini aştığını sözlerine ekleyen Prof. Dr. Hasan Mandal, bu sayının 7 milyon 300 bin öğrenciyle karşılaştırıldığı zaman 100 bin rakamının çok büyük olmadığını fakat öğrenci kitlesi anlamında büyük bir orana sahip olduğunu vurguladı.

 

YÖK'ün dünyadaki gelişmelere artık izleyici değil yön verici konumda olduğunun altını çizen YÖK Başkanvekili, Suriye ve Irak'tan gelen mülteci boyutundaki öğrencilerin Türk yükseköğretim sistemine katılması için çalışmalar yaptıklarını söyledi.

 

Yükseköğretimdeki dil eğitiminde bazı düzenlemeler yapıldığını ifade eden Mandal, "Bugün birçok politikamızı düzenlerken artık ön planda tuttuğumuz konuların başında Arapça geliyor. Geçen sene yapılmış olan düzenlemeyle dil eğitimi konusunda 'Kimler bu dilde eğitim verebilir?' diye düşündük. Bu durum memnuniyetle karşılandı." diye konuştu.

 

Geçtiğimiz aylarda YÖKDİL sınavını uygulamaya koyduklarını belirten Prof. Dr. Mandal, ilk olarak sınavın İngilizce yapıldığını ve sınavla ilgili bir anket oluşturularak sınavın en yüksek oranda Arapça dilinde yapılmasının talep edildiğinin altını çizdi.

 

Prof. Dr. Hasan Mandal'ın selamlama konuşmasının ardından çalıştayın açılış konuşmasını gerçekleştiren Prof. Dr. Rahmi Er, Türk Yükseköğretiminde Arapça öğretimi meselesinin, işin uzmanlarıyla enine boyuna ele alınmasını kararlaştırdıklarını ifade etti.

 

Yurt dışındaki gezilerde, Balkanlardan uzak doğu ülkelerine kadar Türkoloji bölümlerinde okuyan öğrencilerin Türkçe konuştuklarını söyleyen Prof. Dr. Er, bunun tam tersi Türkiye'deki Arapça öğrencilerinin günlük ihtiyaçlarını dahi Arapça ifade etmekten çekindiklerini söyledi.

 

 

 

 

Bu kapsamda bugünkü toplantının çok büyük önem arz ettiğini vurgulayan Prof. Dr. Er, 70 üniversitedeki Arap Dili ve Edebiyatı, Arapça Mütercim-Tercümanlık, Arapça Öğretmenliği bölümlerinde yaklaşık 6 bin öğrencinin yer aldığını söyledi.

 

İlahiyat Programları hazırlık sınıflarında 324 bin öğrenci ile  Açıköğretim Fakültelerindeki yaklaşık 232 bin öğrenci olduğunu belirten YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Er, ilgili alanlarda toplamda 556 bin öğrenci bulunduğunu kaydetti.

 

 

 

 

Bu alanlarda okuyan öğrenci sayısının toplam öğrenci sayısının %8'ine denk düştüğünü sözlerine ekleyen Prof. Dr. Rahmi Er, öğretim elemanı sayısının ise 709 olduğunu ifade ederek bu sayının toplamın %5'ine tekabül ettiğini ifade etti.

 

 

 

 

Eğitimin üç sac ayağı olduğunu ve bunların alıcı konumundaki öğrenci, verici konumundaki eğitmen ve eğitim öğretimin yapıldığı mekan olduğunu dile getiren Prof. Dr. Er, "Biz bugün Arapça öğretiminin en önemli paydaşlarından biri olan siz çok değerli öğretim elemanlarıyla bu üç sac ayağından ikisini ayrıntılı bir biçimde tartışacak ve yapılması gerekenler ile ilgili bir dizi tavsiye kararı oluşturacağız" dedi.

 

Bu çalıştayın Türk yükseköğretiminde Arapça öğretimi için bir "yol haritası" oluşturacağına inandıklarını ifade eden YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Er, çalışmaların verimli geçmesini dileyerek konuşmasını tamamladı.

 

Açılış konuşmalarının ardından grup çalışmaları öncesi tüm çalışma gruplarının bir araya gelmesiyle Çalışma Grupları Yuvarlak Masa Çalışması yapıldı.

 

 

 

 

Çalıştayın tavsiye kararlarının oluşturulması amacıyla, Türk Yükseköğretiminde Arapça öğretiminde "karşılaşılan temel sorunlar, nitelikli öğretim elemanı yetiştirme, materyal geliştirme ve teknoloji kullanımı, öğretim teknikleri ve dil becerilerinin öğretimi, ölçme ve değerlendirme, sınıf ve öğrenim ortamlarının düzenlenmesi" konu başlıkları altında çalışma grupları halinde görüşmeler gerçekleştirildi.

 

 

 

 

Çalıştayda oluşturulan 6 oturum grubu tarafından ortaya çıkarılan tavsiye kararlarının yer aldığı metinler, tüm katılımcıların katıldığı toplantıda moderatörler tarafından görüşüldü.

 

 

 

 

 

Çalıştay sonunda, çalıştay gruplarınca oluşturulan tavsiye kararlarının ortak bir metne dönüştürülerek Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına sunulmasına karar verildi.

Yayınlayan : basin.mu.edu.tr Tarih : 06.04.2017 00:00
Okunma Sayısı : 526